[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]
Op dinsdag 24 november combineerde de Ondernemersvereniging Amstelveen (Twitter @oaamstelveen) de jaarlijkse ALV met een inspirerende presentatie van Fountainheads (mede mogelijk gemaakt door de ING Bank).
Er was een strak tijdschema want na het inhoudelijke deel van het programma volgde een ‘seated diner’ in Restaurant Kronenburg.
Tijdmachine
De Fountainheads Wake-Up Call verhaalde over de ‘OndertussenTijd’ van het hier en nu in 2015 tot het moment van de ultieme Technologische Singulariteit ergens tussen 2023 en 2040. In deze ‘Ondertussentijd’ moeten bedrijven en organisaties zich staande houden door zich blijvend te ontwikkelen. Ontwikkelen is alleen mogelijk door zicht te hebben op de toekomst en in verbondenheid met elkaar. Een hoog adaptief vermogen is onontbeerlijk.
De toekomst of ‘The Great Unknown’ laat zich niet zo eenvoudig voorspellen. Het zicht ligt verscholen in de mist. En in de mist wordt wat verder weg ligt alleen zichtbaar als je van positie A naar positie B beweegt. Dan pas kun je C zien.
Stilzitten en denken, of erger nog alleen hopen of vertrouwen, dat alles (vanzelf) weer hetzelfde wordt als vóór 2007 is geen optie en een utopie.
De gemiddelde levensverwachting van bedrijven of een levensfase van een bedrijf is de afgelopen jaren al enorm afgenomen en die ontwikkeling zal alleen maar versnellen. Organisaties zullen zich in de toekomst nog sneller moeten aanpassen om te overleven. Adapt or Die!
Wat zou kunnen helpen om zicht te krijgen op de toekomst is reis in een (mentale) tijdmachine. Dan kun je net zoals in de film ‘Back-to-the-Future II’ in bijvoorbeeld 2025 zien hoe de wereld er uit ziet en waar je als ondernemer de nieuwe verdien- of businessmodellen kunt vinden of welke diensten en producten worden gebruikt om echte toegevoegde waarde te creëren als je bijvoorbeeld voor of bij een overheid- of non-profitorganisatie werkt.
Een tijdmachine was trouwens tijdens de bijeenkomst van de Ondernemersvereniging Amstelveen om een andere redenen ook geen overbodige luxe geweest. De geëntameerde ALV liep in tijd (wat) uit waardoor de presentatie van Fountainhead Wim van Rooijen ‘klem’ kwam te zitten tussen de vergadering en de heerlijke dranken en spijzen van Restaurant Kronenburg.
Na adequaat en doortastend overleg tussen de voorzitter en de directeur van de ondernemersvereniging en enig beginnend opstandig rumoer vanuit het enthousiaste gehoor dat het diner wel even kon wachten kon van Rooijen, in de voor hem kenmerkende sneltreinvaart, toch zijn hele verhaal afmaken.
Enigszins gedesoriënteerd en ‘prettig ongerust’ werd de Wake-Up Call het onderwerp van menig tafelgesprek tijdens het eten.
Hoe nu verder?
Dat is een veelgestelde vraag als Fountainheads een groep ondernemers ‘prettig ongerust’ heeft gemaakt met de Trend- & Innovatiesessie (Wake-Up Call).
Als de Ondernemersvereniging Amstelveen in staat is om minimaal 12-14 enthousiaste ondernemers ‘op de been’ te brengen die aan de slag willen met het gedachtegoed van Fountainheads, kan worden gestart met een serie van 4 Inspirerende Dialogen (onderhoudsprogramma van Trend- & Innovatiesessie). Elk kwartaal ontmoet je elkaar rondom een actuele maatschappelijke of technologische trend die effect heeft op verdien- en/of businessmodellen. De ontbijt- of lunchsessies omvatten naast een korte presentatie een door Fountainheads gemodereerde dialoog waarin kennis delen en leren van elkaar centraal staat.
Aan het eind van een seizoen wordt gevraagd wie van de ondernemers een BackCasting2025-plan voor haar/zijn bedrijf wil schrijven. Een BackCasting2025-plan is geen vrijblijvend science fiction of fantasie verhaal maar een visie op verdien- en businessmodellen over 10 jaar onderbouwd met keuzes binnen het domein van trends en innovatie. De BackCasting2025 sessie biedt een 360° feed back review voor de ondernemer die heeft gepresenteerd en veel leermomenten voor de andere deelnemers.
Meer weten over de Inspirerende Dialogen van Fountainheads neem contact op met Wim of Jan Henk.
[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]
Delen is het nieuwe hebben!
Zoals beloofd deelt Fountainheads de presentatie. Meer lezen of zorgen voor onderhoud van je kennis? Kijk dan op onze website welke blog en/of videoverslagen relevant en inspirerend zijn. Of volg ons via Twitter (@fntheads @wimzegt @janhenkb) of via onze nieuwsbrief. Zelf een keer voor je eigen bedrijf of een ander gremium een bonk energie inhuren kan natuurlijk ook.
[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Wil je meer weten over Fountainheads als gastspreker?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Lees hoe onze gastprekers de zaal in de fik kunnen zetten[/button]