Wat voor invloed heeft de robotisering en automatisering op de arbeidsmarkt en het onderwijs? Fountainheads heeft samen met KLM en Deloitte de studenten van de Tilburg University meegenomen in de wereld van automatisering en robotisering tijdens het symposium: “One step ahead | Robotics & Society”. Het symposium was georganiseerd door de studievereniging Polis van de studie Organisatie Wetenschappen onder de bezielende leiding van Rosanne Lugtenburg.
Fountainheads had een dubbelrol, als dagvoorzitter moesten we het tijdschema bewaken, de dialogen aanwakkeren en begeleiden. Daarnaast was het de bedoeling om met onze Wake-Up Call de boel wat op te schudden, en dat is gelukt ;). De dag zijn we knallend begonnen met deze openingsvideo die we speciaal voor dit symposium hebben gemaakt:
Mannen van @fntheads zijn inspirerend en zetten aan tot nadenken. Onderwijs en organisaties lopen achter, creativiteit is nodig. #svpolis
— Marino van Zelst (@mzelst) April 13, 2015
Er zat een mooie opbouw in de middag. Fountainheads zorgden voor meer inzicht in de ‘algemene’ trends, KLM nam iedereen mee naar de status van robotisering en automatisering binnen het bedrijf en Deloitte liet zien wat voor effect dit alles heeft op onderwijs en de arbeidsmarkt.
Onze Wake-Up Call gaf de studenten inzicht in de ontwikkeling van OpenSource, exponentiële groei van technologie, deeleconomie, het belang van innovatie voor het bedrijfsleven, maar vooral dat de speeltjes van het verleden niet meer werken. Je moet verbonden zijn met de toekomst, als mens, als onderwijsinstelling en als bedrijfsleven. De gepresenteerde trends hebben een enorme impact op samenleving, politiek, onderwijs en economie. Na de Wake-Up Call hebben wij een viertal relevante clips laten zien uit verschillende VPRO Tegenlicht uitzendingen. Elke clip sloten we af met een stelling en via Kahoot, een online stemmodule, vroegen we aan de studenten om via hun smartphone hun mening te geven. Op basis van deze stemming zijn we de dialoog met de zaal aangegaan. Het was experimenteel, dynamisch en soms hilarisch want niet alles ging goed. Het was de eerste keer dat we dit systeem gebruikten en dan is alles even wennen. Maar het bracht veel interactie tot stand en daar was het om te doen. Hieronder delen we onze slides en video:
KLM ziet kansen om de loonkosten te verlagen en de service te verhogen
De KLM Director Innovation Rogier van Beugen gaf inzicht hoe belangrijk automatisering en robotisering is voor de KLM. Zij ondernemen in een regio waar zij de hoogste loonkosten hebben ten opzichte van hun concurrenten en automatisering en robotisering moet zorgen voor een verlaging van deze kosten. Dat betekent heel concreet minder banen en meer laten doen door robots. En daar zijn ze al heel ver mee. KLM ziet kansen om de service te verhogen en de loonkosten te verlagen maar het is uiteindelijk de klant die bepaald.Deloitte: 2 tot 3 miljoen banen op de tocht
De afsluiting kwam voor rekening van Theo Bakker, hij is bij Deloitte senior manager onderwijs. Hij presenteerde het onderzoeksrapport van Deloitte waarin ze voorspellen dat er 2 tot 3 miljoen banen in Nederland op de tocht staan. Duidelijk werd ook dat onderwijs momenteel opleidt voor banen die er straks niet meer zijn en nog niet opleidt voor banen die er straks wel zijn. De vraag was ook of er straks wel voldoende banen zijn en wat voor opleiding je nodig hebt voor deze banen. Aan het eind van zijn sessie heeft hij de studenten uitgedaagd om de teksten van de website van hun studie te herschrijven alsof het al 2025 is. Welke vakken zouden dan kunnen vervallen en welke vakken zouden toegevoegd moeten worden? Het resultaat was dat de meningen en ideeën nogal uiteen liepen en dat dit zeer moeilijk in te schatten is. Doordat het tempo van de kennisveroudering hoog ligt is het van belang om goede vaardigheden aan te leren. Tevens is het van belang om een leven lang te leren en verbonden te blijven met de ontwikkelingen die gaande zijn. De kans dat je werk krijgt waarvoor je bent opgeleid wordt steeds kleiner.De afsluitende dialoog was zo interessant dat in overeenstemming met de zaal de borrel een kwartier werd opgeschoven. Dus een kwartier minder borreltijd voor de studenten dan moet het wel een succes geweest zijn 🙂
In een eerder blog hebben wij al eens onze Storify over robotisering gedeeld. Hier staan veel links naar websites, video’s en onderzoeksrapporten zodat je je kunt verdiepen in deze bijzonder interessante materie.
Nog wat ander leesvoer wat wellicht interessant is met betrekking tot onderwijsvernieuwing zijn de blogs op de website van Fountainhead Jan-Henk:
– Een open brief aan Jet Bussemaker
– Ga je voor het geluk van je kind of voor diploma’s[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Tweewekelijks inspiratie ontvangen?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/#contact”]Schrijf je in voor onze nieuwsbrief[/button]
[button color=”FF7800″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Wil je meer weten over Fountainheads als gastspreker?[/button][button color=”434343″ url=”https://www.fountainheads.nl/inspirerende-gastspreker-in-huren-die-de-zaal-in-de-fik-kunnen-zetten/”]Lees hoe onze gastprekers de zaal in de fik kunnen zetten[/button]