Fountainheads

Trendverkenners en innovatieversnellers

Start with Why!

Geplaatst op 06 jan 2013 Reageren uitgeschakeld

Waarom’ als je identiteit

Ons ‘Hoe’ en ‘Wat’ weten we wel te benoemen. Ons ‘Waarom’ kunnen we niet benoemen, het is een gevoel, een emotie, je kunt dit alleen naar buiten brengen met krachtige verhalen. Verhalen vanuit je authentieke identiteit. De ‘Golden Circle’ van Simon Sinek heeft ons als Fountainheads en miljoenen anderen geïnspireerd. We zijn zo enthousiast geraakt dat we zijn Academy doorlopen hebben. We organiseren ‘Why-sessie’ om personen en organisaties te helpen met het vinden van de ‘Why’. Met een heldere ‘Why’ bouw je voor de lange termijn aan waardevolle relaties met medewerkers, klanten en andere stakeholders.

Hoe en Wat kunnen we beschrijven ons ‘Waarom’ niet

Wat je als bedrijf doet en hoe je dat doet is meestal wel duidelijk. Daar gaat veel aandacht naar toe. Zo worden we ook opgeleid. Het ‘Wat’ en het ‘Hoe’ worden in de boeken ook wel aangeduid met de woorden strategisch, tactisch en operationeel. Het is rationeel en daarom te benoemen. We kunnen daar hele businessplannen vol mee schrijven. We kunnen heel goed uitleggen wat onze USP’s zijn en ons concurrentievoordeel is, de slides van onze presentaties staan er vol mee. Waarom we iets doen, als persoon of als bedrijf, is veel moeilijker uit te leggen. Het komt uit een hersengedeelte waar geen spraak aan gekoppeld is. We zeggen ook wel ‘het voelt goed’ en kunnen het dan niet onder woorden brengen. Voelt jouw ‘Waarom’ ook goed bij je klanten en medewerkers? Is jouw ‘waarom’ duidelijk voor jezelf en voor iedereen waar je mee je leeft en werkt. Je ‘waarom’ kun je onder woorden brengen met verhalen en metaforen. Inspirerende leiders gebruiken juist deze verhalen en metaforen in al hun communicatie. Zij vergelijken zichzelf niet met of zetten zich niet af ten opzichte van de concurrent. Ze hebben hun eigen inspirerende verhaal en vertellen deze waar het relevant is.

Interesse in een Why sessie?  

Fountainhead Jan-Henk Bouman tijdens de Permanent Beta dag over ‘Waarom WHY gelukkiger maakt’