BackCasting; voor een veerkrachtige en toekomstbestendigde onderneming



Het doel van Fountainheads is om ondernemers anders naar hun eigen toekomst te laten kijken. Want als futurologen als Gerd Leonhard voorspellen dat 80% ondernemers in 2018 meer dan 60% van hun business halen uit producten en diensten die er nu nog niet zijn, dan moet je nu aan de slag. Dan volstaat het niet meer om te gaan forecasten. Forecasten is eigenlijk op basis van het verleden de toekomst voorspellen. Die speeltjes van het verleden werken niet meer in deze snel veranderende wereld. Het moet anders en daarvoor hebben wij in 2014 ons een nieuwe concept ‘BackCasting 2025’ opgezet, getest en doorontwikkeld. En het fijne is dat het gelukt is wat we voor ogen hadden. Ondernemers verbinden met de toekomst en met elkaar. Bij ‘BackCasting 2025’ is het heden het verleden en 2025 is het heden. Welke trends zijn doorgebroken? Welke keuzes heb je moeten maken? Maak jouw 2025 plan en ontvang nieuwe inzichten, inspiratie en tips van andere ondernemers en studenten.

Eén ondernemer presenteert zijn 2025 plan aan tien tot vijftien andere ondernemers, we voegen hier twee studenten en twee trendverkenners van Fountainheads aan toe.

De 2025 ondernemers zoeken naar toekomstige antwoorden op de vragen; Waar sta jij in 2025? Welke trends en ontwikkeling hebben je gebracht in 2025 waar je dan staat?  Wat heb je bereikt? Hoe ziet de concurrentie er in 2025 uit? En meer van dat soort vragen waar de antwoorden niet altijd makkelijk te voorspellen zijn. De ondernemers die de uitdaging aan gaan teleporteren zichzelf en hun bedrijf naar 2025. Na de presentatie van de 2025 plannen aan de groep wordt de groep gesplitst in drie groepen en krijgt ieder groep kreeg een andere opdracht:

  1. Onderzoek waarom dit plan zal slagen
  2. Onderzoek waarom dit plan niet gaat lukken
  3. Onderzoek een alternatieve toekomst, wat is er over het hoofd gezien?

Neem contact met me op!

We hebben mooie referenties ontvangen van ondernemers die mee hebben gedaan: Connie Maathuis (NDA) in haar blog op SVE:

Connie_Maathuis_profiel

Eerlijk is eerlijk, ik heb enorm genoten en had er in de dagen nadien bijna vleugels door. Hoe idioot ik sommige dingen ook had gevonden in de reis naar die presentatie toe, ten tijde van het presenteren was het al minder gek. En na het ontvangen van de feedback leken sommige zaken eigenlijk dichterbij dan ooit en zelfs misschien wel écht mogelijk.

 

Of de reactie van Ben van der Steen (Geesa BV) in deze video:

Van de BackCasting 2025 sessie van Meeus hebben we een impressie gemaakt. In deze video kom je nog wel de oude benamingen tegen 😉

Ja, ik doe graag mee. Neem contact met ons op!

Backcasting 2025 is een onderdeel van de leerreis die we ondernemers aanbieden
De veranderingen gaan momentaal zo hard dat je de toekomst niet meer kunt inschatten met de informatie vanuit het verleden. Je hebt als ondernemer nieuwe vormen nodig om je voor te  bereiden op de toekomst. En dat is precies waarmee Fountainheads ondernemers helpt. Wij gaan met ondernemers op reis, het is een soort leerreis naar je eigen ‘Great Unknown’.  Je hoeft als ondernemer niet meer alleen te ondernemen. Je kunt dit in verbondenheid doen met andere ondernemers. Ten eerste is dat heel inspirerend maar het is vooral ook heel nuttig. Want wat jij ziet hoeven anderen niet te zien en anders om. Wel is het van belang dat iedereen dezelfde basis en vertrekpunten heeft over de trends en ontwikkelingen die zich ontvouwen. Pas dan kun je optimaal meedenken met de ander. Je moet eerst de urgentie zien, dan moet je er iets mee gaan doen en dan kan je pas veranderen en iets nieuws worden. De deelnemende ondernemers hebben dan ook samen de reis; zien, doen, worden meegemaakt. Dat zorgt voor verbondenheid, veiligheid en dat maakt dat je jezelf kwetsbaar durft op te stellen.

Zien
Wake Up Call – een niet alledaagse kijk in de toekomst.

De Wake up Call van Fountainheads geven ondernemers een niet alledaagse kijk in de toekomst. De Wake-up Call is bedoeld om de ogen te openen, te verwonderen en te verrassen Dit bereiken de Fountainheads door in een sneltreinvaart een altijd actueel overzicht te geven over uiteenlopende trends en bewegingen; Waarom is innoveren belangrijk? Wat zijn de trends? Hoe pak je innovatie aan? Wat zijn de kansen van de open-source beweging? Wat is de toekomst van de deel-economie? De Fountainheads geven een enorme inspiratieboost. De bezoekers ervaren de dynamiek en energie van de sprekers en de ze verlaten enigszins gedesoriënteerd en prettig ongerust de bijeenkomst.
De Wake Up Call kan ingezet worden als infotainment voor uiteenlopende business-events

Doen
Inspirerende Dialoog – een boost voor jouw innovatie

Leer jij vanuit de toekomst of vanuit het verleden? Met de Inspirerende Dialoog leren ondernemers van de toekomst en van elkaar. Ondernemers, uit verschillende sectoren, gaan met elkaar de verdieping zoeken op de trends die gaande zijn en het belang van innovatie voor hun markt en bedrijf.  De kracht zit erin dat er gewerkt met kleine groepen van maximaal 10-12 ondernemers, zodat er voldoende ruimte is om de trends te vertalen naar eenieder zijn eigen branche. Kansen worden gezocht en valkuilen worden ontweken. Het programma bestaat uit een serie van vier sessies per jaar met steeds dezelfde groep ondernemers dit zorgt voor vertrouwen en maximale dynamiek. De Fountainheads presenteren in maximaal 25 minuten de laatste businesstrends. De onderwerpen zijn zeer actueel en spannend en schudden vaak hele branches op. Met elkaar gaan we zo’n 2,5 uur de inspirerende dialoog met elkaar aan.

Worden
BackCasting 2025 – jouw markt in 2025

Durf jij de uitdaging aan te gaan om terug te kijken vanuit 2025 op de huidige tijd? Waar sta je dan als ondernemer? Welke trends en beweging zijn doorgebroken? Welke positie heb je in welke markten? Presenteer je bedrijf alsof het al 2025 is in zo’n 20-25 minuten aan een groep ondernemers en studenten die jou verder gaan helpen met ideeën en inspiratie. Daarna gaat de groep uit elkaar in drie groepen. Er is een groepje die gaat zoeken naar extra kansen, er is een groep die toetst hoe goed de bewijslast is en ‘advocaat van de duivel’ speelt en er is nog een groep die gaat ‘freewheelen’ en een vrije opdracht heeft. De studenten tenslotte toetsen de businesscase aan de hand van de beleving vanuit hun generatie. Alle groepen presenteren hun bevindingen kort terug aan de ondernemer en zo komt er een soort 360graden inzicht uit waar iedereen wat aan heeft. Iedere deelnemers krijgt zelf veel inzicht in wat de trends nou echt voor branches zullen betekenen. Het zorgt voor persoonlijke groei en ook voor het besef hoe je dit binnen je eigen dagelijkse praktijk kan inbrengen.

Schermafbeelding 2014-03-03 om 12.21.18

Een stap de toekomst in met ondernemers is een boeiende reis. Reis jij met ons mee?

Ja, ik doe graag mee. Neem contact met ons op!